Sådan får du bedre søvn

Det er bestemt ikke for sjovt, når vi bliver bedt om at bruge mindst otte timer på at sove i døgnet. Søvn er vigtigt for os og ikke mindst for vores helbred. For når vi er friske og veludhvilede, så er vi også bedre til at tackle hverdagen med alt, hvad den måtte bringe.

Noget af det bedste er at vågne op om morgenen efter otte timers søvn.

Kender du til følelsen af at være tanket helt op? Dét at vågne af sig selv og kunne se frem til at skulle igennem en hel dag frisk og veludhvilet.

Måske kender du til følelsen? Eller måske er du én ud af den halve million danske voksne, der har svært ved at falde i søvn. Faktisk har op i mod hver femte dansker oplevet at lide af søvnløshed. Nogle oplever, at det bare er en enkelt nat, der glipper i ny og næ, mens andre oplever det som værende et tilbagevendende problem eller måske endda en kronisk tilstand. Men kronisk eller ej, så er søvnløshed et problem, som vi skal komme til livs.

Søvn er vigtigt for os. Det er vigtigt at skabe noget kontinuitet i vores søvnrytme, for det påvirker vores daglige rutiner. Derfor er det først og fremmest vigtigt, at du begynder at respektere din døgnrytme, og aller mest prøver på at overholde de naturlige sovetider.

Vi er ’på’ konstant

Mange har svært ved at falde i søvn, fordi de har for meget uro i kroppen. Kort sagt har de svært ved at finde ro i sig selv om aftenen. Men hvorfor?

Det kan skyldes selve den digitale tidsalder, vi lever i, hvor skærmtid og elektrisk lys er dominerende genstande i vores hverdag. Det kunstige lys fra både vore smartphones, computere, Ipads osv. er noget af det værste for en god nats søvn. Ikke bare selve det elektriske lys er et problem for vores søvn. Det er også et problem, at vi er online hele tiden. De sociale medier gør, at vi er konstant ’på’, også når vi er selv.

Denne konstante online tilstand kan være med til at hjælpe os til at falde til ro, når vi skal sove. Derfor bliver vi nødt til at investere i at skabe nogle rammer for os selv, så vi kan falde til ro.

Gode råd til bedre søvn

Vi skal komme søvnløsheden til livs, men hvordan?

Der findes mange gode råd til bedre søvn:

Du skal undgå skærme et par timer før sengetid, du skal opretholde en regelmæssig døgnrytme i forhold til sengetider – gå i seng på et fast tidspunkt, du skal undgå store måltider før sengetid, du skal huske at dyrke motion mindst én gang om dagen osv.

Mest af alt, så opnår du en bedre søvn ved at hjælpe dig selv med at skabe ro. At skabe ro er at give sig selv tid til at slappe af. Slappe af med noget beroligende og behageligt som stille musik, meditation eller læsning.

Men du kan også skabe ro omkring dig selv ved at drikke beroligende te. Te indeholder ofte nogle naturlige ingredienser, som får dig til at falde til ro. I øvrigt er det også søvndyssende at drikke noget varmt.

Night time – så sover du bedst

Te et godt valg, når det kommer til at købe en te fyldt med søvndyssende urter. Te er søvndyssende og derfor, hvis det kommer til valget af midler, så forbereder te dig på en god nats søvn, så du dagen efter kan vågne op frisk, udhvilet og klar til at klare dagens udfordringer.

Naturlige sovemidler som baldrian, lavendel og lime, der alle indgår i meget te og er med til at berolige dig, så du falder lettere til ro og dermed sover bedre. Lavendel har ydermere den effekt, at den er med til at dæmpe angst. Så hvis du oplever tankemylder og nervøsitet, når du skal sove, så kan lavendel være med til at lindre det.